Text a foto: Galina Gordeeva
Portréty malované světlem vždy působí kouzelně. Výsledky překvapují nejen diváky, ale často i samotného fotografa, což je možná také důvod, proč je tento styl fotografování stále oblíbenější mezi fotografickými nadšenci. Představte si, několik vteřin kroužíte kolem modelky v temnotě a pak najednou vznikne unikátní, neopakovatelné dílo.
Světlem maluji již více než sedm let a každý další snímek je pro mě novým objevem. Chcete si to také vyzkoušet? Buďte ale připraveni, hrozí, že této technice propadnete stejně jako já!
Dlouhá expozice a nastavení
Fotografování s dlouhou expozicí má mnoho podob a používá se téměř v každém fotografickém žánru, dokonce i při focení tance či sportu. Samotné malování světlem má také několik odvětví, my se zde zaměříme na portrétní fotografii s dlouhou expozicí. Co vlastně znamená dlouhá expozice? A jak dlouhá by měla být? V našem případě se expoziční čas pohybuje od několika vteřin až po několik minut, v závislosti na složitosti nápadu a času potřebného k jeho realizaci. Například oblíbený kruh za modelkou trvá přibližně tři vteřiny. Pokud však použijete více světelných nástrojů, expozici budete muset prodloužit.
Světelnost objektivu zde nehraje klíčovou roli – clonu používáme jako nástroj pro řízení expozice, nikoli pro dosažení efektu bokehu. Velikost clony závisí na intenzitě světelného zdroje. Pokud například použijete velmi silnou baterku nebo velkou hořící tyč, budete muset clonu uzavřít (na f8 až f13), abyste zabránili přeexponování snímku. Naopak, když použijete nástavec, který výkon světla sníží, bude třeba clonu otevřít.
ISO je další důležitý parametr. Zatímco jsme zvyklí při nedostatku světla ISO zvyšovat, zde platí opak. Snažíme se udržet ISO co nejnižší (například 100 nebo 80), protože čím delší je expoziční čas, tím více šumu snímek obsahuje. Při delší expozici se snažíme šumu vyhnout, což znamená pracovat s co nejnižší citlivostí.
Klíčovým prvkem je také ostření. Nejprve zaostříme automaticky, poté přepneme na manuální ostření, abychom zabránili tomu, že se fotoaparát bude snažit ve tmě marně zaostřit a nedovolí nám zmáčknout spoušť.
Jak správně zaostřit ve tmě
Umístíme fotoaparát na stativ, modelku na scénu, a pokud mezi jednotlivými snímky odchází, označíme jí místo, kam se má vrátit (venku to může být mince, uvnitř například kousek izolepy). Modelku nasvítíme baterkou, necháme fotoaparát automaticky zaostřit, poté vypneme automatické ostření a zapneme jej pouze při změně kompozice.
PRÁCE S MODELKOU:
Jak dosáhnout ostrosti
Často dostávám otázku, jak je možné, že jsou modelky na mých fotografiích tak ostré. Proč se při dlouhé expozici a pohybu nerozmazávají? Klíčem je stabilita samotné modelky. Nejlépe se pracuje s lidmi, kteří mají zkušenosti s tancem, gymnastikou nebo sportem. Nemusíte ale mít vždy to štěstí, proto vám nabízím několik triků:
1 Krátké svícení
Pravděpodobně jste již viděli snímky, kde je modelka nasvícena bleskem, a za ní jsou poté kresleny světelné obrazy baterkou. Tento trik spadá do kategorie krátkého svícení. Bílé světlo blesku však často nepůsobí v kombinaci s barevnými světly přirozeně. Proto doporučuji blesk nahradit baterkou. Proces bude o pár vteřin delší, ale výsledek bude přirozenější. Jakmile přejdete ke kreslení světelných obrazů, světlo už na modelku nedopadá v takové míře.
2 Svítíme jednou
Tento trik navazuje na předchozí. Pokud nasvítíte modelce hlavu, poté se k ní už nevracejte. I malý mikropohyb může způsobit, že modelka bude mít ucho místo oka nebo třeba dvě pusy.
3 Opěrný bod
Zkuste se postavit na jednu nohu a vydržet bez pohybu několik vteřin. Celkem to jde, že? Teď zavřete oči a uvidíte, že se začnete motat, jako byste měli v sobě několik piv. Podobně se cítí modelka, když je fotografována ve tmě. Pomozte jí tím, že ji požádáte, aby stála na obou nohou. Póza by totiž neměla být jen estetická, ale i stabilní. Pokud ani
to nepomáhá, zkuste ji opřít o zeď, posadit na židli, nebo dokonce položit na zem. Z takové pozice vám už jistě neuteče.
4 Nedýchat, nemrkat, nesledovat
Je to náročné, ale během svícení se nesmí modelka ani nadechnout. A pokud vás bude sledovat nebo mrkat, ve výsledku bude mít místo očí jen bělma. Nabídněte jí, ať se dívá na jeden bod. Například na svítící kontrolku na fotoaparátu. Pomůže to i stabilitě.
Jak správně svítit
Tento odstavec je zřejmě nejdůležitější – a zároveň nejjednodušší. Mnohokrát jsem viděla fotografie, kde byla modelka nasvícena zepředu. Svítíte takto běžné portréty? Pravděpodobně ne. Světlo funguje vždy stejně – ať už fotíte jakýkoliv žánr. Pro dosažení hloubky a plasticity svítíme shora, zezadu nebo ze strany, nikdy přímo čelně.
Oblíbené motivy
A konečně jsme se dostali ke kreativní části! Zde se zamyslíme, co vše lze světlem nakreslit. Prozradím hned – můžete nakreslit cokoliv. Přesto existují některé motivy, které lightpainteři používají neustále, a vždy vypadají skvěle:
1 Kruh za modelkou
Jednoduchý a působivý motiv, který se vytváří pomocí průhledné trubice. Trubici si můžete zakoupit ve specializovaných obchodech pro lightpaintery, nebo si ji vyrobit sami – například z mléčně bílé nebo průhledné plexisklové trubice, kterou zakoupíte v hobby obchodě. Trubici můžete polepit a vytvořit si tak vlastní originální nástroj. Pokud použijete baterku v blikacím režimu, kruh se promění v přerušovaný vzor.
2 Nástavec z plexiskla
Stejně jako trubici si tento nástavec můžete buď pořídit v obchodě, nebo si ho sami vyříznout z plexiskla. Tyto nástavce poskytují velkou kreativní svobodu a můžete je využít jak pro nasvícení modelky, tak coby nástroj pro malování světelných obrazů.
3 „Chlupaté“ čáry
Tento efekt vytvoříte pomocí černého štětce z optických vláken. Nejvíce světla vyzařují konce vláken, které můžete buď nasměrovat přímo do objektivu, nebo s nimi lehce „polechtat“ modelku po obličeji, a tím ji zajímavě nasvítit.
4 Hotové obrázky
Nemusíte být výborní kreslíři, abyste mohli vytvářet složité světelné obrazce. Pokud máte programovatelnou LED tyč, můžete do ní předem nahrát požadovaný obrazec, a pak ho jednoduše vykreslit pohybem tyče během expozice. Můžete tak za modelkou vykreslit například křídla, oheň, měsíc nebo jakýkoliv jiný motiv. Nevýhodou však je, že výsledné obrázky bývají často na snímku příliš rozpoznatelné a mohou působit uměle. Je
to skvělá zábava, ale nenazývala bych to uměním.
Kam na nástroje
V podstatě můžete používat pro malování světlem cokoli, co svítí nebo odráží. Od baterky po ozdobnou LED pásku do interiéru. Existují však speciální obchody, zaměřené na lightpaintery, kde si můžete pořídit hotové nástavce, štětce, trubice nebo jiné nástroje na malování světlem. Tady jsou některé z nich:
Doufám, že jsem vás nadchla a trochu pomohla s prvními kroky. Přeji vám hodně úspěchů, a pokud budete chtít jít více do hloubky, neváhejte se zúčastnit mého workshopu, který proběhne již v únoru v Ateliéru v továrně!
Comments